www.kamracizkaraibow.pun.pl
Użytkownik
Jeśli tak mówimy o morzu podróżach itd to trzeba mieć na czym płynąć.
Najczęściej piraci wykorzystywali małe zwrotne statki takie jak slup.
Slup jest niewielką ale za to szybką i bardzo zwrotną jednostką. Najczęściej wyposażony był w 1 maszt rzadziej w 2. Na swój pokład mógł zabrać do 14 dział i 75 ludzi załogi. Jego małe zanurzenie i szybkość sprawiały że był on niemal idealnym żaglowcem dla piratów.
Offline
Użytkownik
Jak widać można się czegoś nauczyć przez przypadek. Ciąg dalszy jutro będe dodawał statek na dzień aby nie mącić w głowach
Offline
Galeon
Konstrukcja ta to udoskonalenie XIV – wiecznej karaki. Galeony były w zasadzie przeznaczone do przewożenia różnych towarów, a w przypadku wojny uzbrajano je. Powstawały zresztą specjalne galeony wojenne. Czasami wyposażano je nawet w cztery maszty, a działa rozmieszczano na kilku pokładach. Galeony występowały aż do końca XVII wieku niemal we wszystkich flotach, a można je było uzbroić nawet w 60 dział. Piraci zdobywali je głównie na Hiszpanach, a kiedy w latach osiemdziesiątych XVII wieku opuszczali Karaiby, jednostki te wychodziły już z użycia, wypierane przez mniejsze, ale o wiele szybsze fregaty. Galeon był ciężką, mało zwrotną i mocno uzbrojoną konstrukcją. Atakując ją piraci korzystali z szybkości i zaskoczenia. Pierwsi bukanierzy dokonywali tego na małych czółnach zwanych z indiańska piroguas w starciu z którymi potężne działa okazywały się bezradne, gdyż nie sposób było w nie trafić. Stąd też galeony łączyły się w większe formacje – floty, bądź eskadry. Piraci nie mogąc się z nimi mierzyć przerzucili się na łupienie miast. Galeonów używali rzadko, najczęściej je sprzedawali. Statki wiążą się z piractwem, co nie zawsze jest słuszne, a już na pewno nie w przypadku bukanierów. Aczkolwiek nie zapominajmy, że bardzo często piractwo zaczynało się od zdobycia jakiegoś okrętu, albo też korsarze, czy zwykli marynarze na takim swą piracką karierę zaczynali. Często atakowali większe statki, aby przesiąść się na potężniejszą jednostkę.
Jak widać, słychać i czuć, galeon nie był ulubionym okrętem piratów, mimo tego dobre i to
Offline
Użytkownik
Fregata
Fregaty a także inne trójmasztowce wykorzystywane były najczęściej jako statki handlowe. To właśnie one najczęściej były celem ataków piratów. Znacznie wolniejsze i mniej zwrotne od slupów były jednak dość mocno uzbrojone, mogły nieść nawet do 50 dział. Okręty te także były wykorzystywane przez piratów ze względu na ich silne uzbrojenie i dużą ładowność.
Offline
Bryg - typ osprzętu żaglowego lub żaglowiec noszący ten typ osprzętu. Posiada dwa maszty, oba z ożaglowaniem rejowym.
Maszty brygu to kolejno, licząc od dziobu: fokmaszt, grotmaszt. Jeśli w brygu zmienimy ożaglowanie drugiego masztu na ożaglowanie skośne to otrzymamy brygantynę, natomiast jeśli bryg zaczniemy wydłużać, dodając z tyłu następne maszty, to otrzymamy fregatę (lub bark, jeśli na ostatnim maszcie będzie ożaglowanie skośne).
Karawela – XV-XVII wieku oznaczała jednopokładowy, dwu- lub trójmasztowy żaglowiec o wysokich nadbudówkach na dziobie i rufie. Karawela była zwykle uzbrojona w kilka ciężkich dział oraz mniejsze działka. Wyporność karaweli wynosiła najczęściej około 250 łasztów. Załoga liczyła około 50 ludzi. Ze względu na swą szybkość, stabilność oraz bezpieczeństwo karawele umożliwiały dłuższe podróże morskie, co uczyniło je przydatnymi do wypraw odkrywczych. Floty wojenne Hiszpanii i Portugalii używały karawel na ogół do celów rozpoznawczych.
Dżonka - dalekowschodni niewielki statek drewniany bez stępki, przeważnie 1-, 2- lub 3-masztowy, o charakterystycznych wielokątnych żaglach przypominających wachlarz, plecionych z włókien roślinnych, zaopatrzonych w liczne, poziome usztywniające listwy biegnące promieniście w poprzek całego żagla. Wykorzystywany w transporcie rzecznym i przybrzeżnym, w rybołówstwie, a czasami także jednocześnie jako miejsce zamieszkania całej rodziny. Nośność największych dżonek (pięciomasztowych) sięga około 600 ton. Obecnie pływające dżonki niewiele różnią się od tych sprzed kilku wieków. Jednostka charakterystyczna dla wybrzeży całej wschodniej Azji od Japonii po Filipiny (bez Rosji).
to tyle statków, które udało mi się znaleźć ;]
Offline